آبکاری ظروف برنجی

آبکاری ظروف برنجی یکی از رایج ترین انواع آبکاری ظروف است که در دنیای امروز بسیار مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است. شاید از خود بپرسید که برنج چیست؟ برنج ترکیب آلیاژهای مس و روی می باشد. میزان روی استفاده شده در این ترکیب ۴۰ درصد مقدار کل آن است. جالب است بدانید که استفاده از برنج تنها محدود به سال های اخیر نبوده و ریشه در گذشته های دور دارد. جالب تر این که انسان ها برنج را پیش از کشف فلز روی تولید و مورد استفاده قرار می دادند. در آن زمان به منظور ساخت برنج مس را با کالامین ترکیب نموده و محصول به دست آمده را برنج می نامیدند. منظور از کالامین سنگ معدن فلز روی است.

برنج به دلیل دارا بودن شکل و رنگ خاص علاوه بر آبکاری ظروف برنجی در زمینه های دیگری نظیر دکوراسیون منازل، مغزی قفل ها، سازه های موسیقی، دستگیره درب و… به کار گرفته می شود. آبکاری ظروف برنجی که غالبا با هدف افزایش چشمگیر کیفیت محصولات نهایی در برابر خورده شدن، اکسید شدن، زنگ زدگی، ضربه و فشار صورت می پذیرد، یکی از قدیمی ترین و در عین حال پر طرفدارترین انواع آبکاری رایج در صنعت آبکاری ظروف می باشد. از جمله مهم ترین فلزاتی که می توان آن ها را به عنوان فلز پایه در آبکاری ظروف برنجی مورد استفاده قرار داد، می توان به مس، نقره، قلع، نیکل و… اشاره نمود.

آبکاری ظروف برنجی
آبکاری ظروف برنجی

روش های آبکاری ظروف برنجی

آبکاری ظروف برنجی به روش غوطه وری

شرط آبکاری ظروف برنجی به روش غوطه وری کمتر بودن پتانسیل آلیاژ برنج در مقایسه با پتانسیل فلز پوشش می باشد. در این صورت ظرف مورد نظر را در محلول یونی حاوی فلز پوشش غوطه ور می سازند. در این حین جا به جایی الکترون ها موجب قرارگیری فلز پوشش بر سطح ظرف و احیای آن می گردد. در نتیجه لایه ای از فلز پوشش بر روی سطح ظرف مورد نظر قرار گرفته و بدین ترتیب آبکاری به پایان می رسد.

آبکاری ظروف برنجی به روش اتصال

این روش را غالبا به منظور پوشش دهی ظروف دارای اشکال هندسی پیچیده مورد استفاده قرار می دهند. این روش از طریق برقراری ارتباط میان آلیاژ برنج و یک فلز اتصال صورت می پذیرد.

احیا

روش احیا زمینه ایجاد لایه هایی با ضخامت دلخواه را فراهم می آورد. در این روش امکان ایجاد پوشش از طریق به کارگیری محلول های شامل مواد احیا کننده میسر می شود. الکترون های مورد نیاز به منظور احیای یون های فلزات به وسیله احیاگر یا احیا کننده به دست خواهند آمد.

ویژگی های آبکاری ظروف برنجی

آبکاری ظرف های برنجی موجب از بین رفتن بیماری های گوارشی و پوستی می گردد. خواص ضد میکروبی یکی دیگر از ویژگی های این آبکاری است. بی شک کمبود روی و مس در بدن مشکلات عدیده ای را برای افراد به دنبال خواهد داشت، همانگونه که پیش تر اشاره کردیم برنج ترکیبی از مس و روی است که از بروز بیماری های مختلف پیشگیری به عمل می آورد.

ظاهر طلا مانند این آبکاری موجب شده است که بسیاری از افراد به استفاده های تزیینی از آن روی بیاورند. انعطاف پذیری بالا، نقطه ذوب پایین و جلوگیری از بروز جرقه از جمله مهم ترین ویژگی های این نوع آبکاری است.

این دسته از ظروف در مقایسه با دیگر ظرف ها ماندگاری طولانی تری داشته و مقدار اکسید شدن در آن ها بسیار ناچیز می باشد. این دسته از ظروف در برابر خوردگی، ساییدگی، زنگ زدگی، اکسایش، ضربه و فشار بسیار مقاوم هستند.

آبکاری ظروف برنجی
آبکاری فلزات – پوشش فلزات بابایی

کاربرد آبکاری ظروف برنجی

آبکاری ظرف های برنجی را غالبا با اهداف تزیینی و به منظور زیباسازی ظروف مورد استفاده قرار می دهند. این نوع آبکاری خواص ضد میکروبی داشته و به همین دلیل در ظروف مربوط به پخت و پز به کار گرفته می شود. لازم به ذکر است که این گونه آبکاری را به منظور ساخت عتیقه ها و وسایل قیمتی نیز به کار می برند. علت این امر ظاهر بسیار جذاب این آبکاری پس از جلادهی می باشد.

هزینه آبکاری ظروف برنجی

هزینه آبکاری ظرف های برنجی تابع عوامل متعدد و متنوعی است. از جمله مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر هزینه آبکاری ظروف می توان به قیمت آلیاژ برنج، ابعاد ظرف مورد نظر، شکل هندسی ظرف، ساده و یا پیچیده بودن آن و همچنین مرکز آبکاری و پوشش دهی اشاره نمود.

آبکاری فلزات بابایی، لذت تجربه ای بی نظیر در زمینه آبکاری!

پوشش دهی فلزات بابایی یکی از مجرب ترین مراکز آبکاری فلزات می باشد که با بهره گیری از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت و نیز پرسنل با تجربه توانسته است رضایت مشتریان خود را جلب نماید. هزینه آبکاری بابایی هزینه ای منحصر به فرد است، با انتخاب آن منحصر به فرد باشید!

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *