پوشش پودری (Powder Coating)

پوشش پودری (Powder Coating) که امروزه استفاده از آن در میان صنایع گوناگون بسیار رایج می باشد، حاوی رنگدانه ها و افزودنی های پراکنده شده در یک بایندر سازنده فیلم است که به شکل پودرهای دانه ریز ساخته می شود. این دسته از پودرها را با استفاده از یک تفنگ الکترواستاتیکی بر روی سطح قطعه فلزی مورد نظر می پاشند.

مکانیزم این عمل به این صورت است که ذرات تشکیل دهنده پودر به محض قرارگیری در مخزن تفنگ الکترو استاتیکی موجود باردار می شوند. این ذرات باردار موجب ایجاد لایه ای چسبنده بر روی سطح مورد نظر می گردند. سپس لایه ایجاد شده از کوره ای داغ عبور داده شده و ذرات پودری آن در اثر حرارت موجود ذوب شده و بعد از این که چسبندگی قابل قبولی در میان آن ها ایجاد شد، پوششی دارای سختی و دوام بسیار زیاد که در عین حال غیر قابل انحلال نیز می باشد، بر روی سطح مورد نظر به وجود می آید.

لازم به ذکر است که اصطلاح پوشش پودری بر دو نوع پوشش پخت شده و پوشش پودری دلالت دارد. اما در صورتی که واژه ترم پودر پوششی استفاده گردد، منظور حالت پودری می باشد. پوشش پودری (Powder Coating) را امروزه به جای رنگ های معمولی کوره ای که بر پایه حلال صنعتی بوده، به عنوان پوشش های فاقد حلال مورد استفاده قرار می دهند. جالب است بدانید که هنوز هم مقایسه این روش ها با یکدیگر ادامه دارد!

به عنوان تعریفی جامع از پوشش پودری می توان گفت:

این نوع پوشش لایه ای حفاظت کننده بر روی دسته ای از مواد می باشد که نیاز است در برابر شرایطی همچون خوردگی مقاوم گردند. این روش که موجب ایجاد لایه ای ارتجاعی بر روی سطح مورد نظر می گردد، فرآیندی خشک و یا به عبارت دیگر جامد می باشد. این در حالی است که سایر روش های مورد استفاده در صنعت آبکاری به صورت مایع به کار گرفته می شوند.

حال شاید این سوال ذهنتان را به خود مشغول ساخته باشد که چرا پوشش های پودری را به صورت خشک مورد استفاده قرار می دهند ؟!

این دسته از پوشش فلزات را از آن جهت که از توانایی به کارگیری الکترواستاتیک به منظور چسباندن مواد پوشش دهنده بر وی سطح مورد نظر برخوردار هستند، به صورت خشک به کار می گیرند. این پوشش ها در رنگ ها، ترکیبات و ضخامت های متنوع ارائه می گردند.

روش های انجام فرآیند پوشش پودری

رایج ترین روش به منظور انجام پوشش پودری (Powder Coating) به کارگیری اسلحه افشانه ای می باشد. در این روش ضمن القای بار الکتریکی به ذرات پودر موجب حرکت رو به جلوی آن ها در سطح فلز مورد نظر می گردد. این سطح جاذب ذرات دارای بار الکتریکی بوده و زمینه شکل گیری پیوند را فراهم می سازد.

پس از این که پوشش فوق الذکر در سطح قطعه مذکور ایجاد شد، آن را راهی کوره پخت می کنند. گرمای فراهم شده در این کوره زمینه چسبیدن و پیوند پودر را مهیا ساخته و سبب می شود بدون احتیاج به بارهای الکتریکی به سطح پایه بچسبند. گفتنی است که به این منظور از نور ماوراء بنفش نیز استفاده می کنند.

یکی دیگر از روش های انجام پوشش پودری (Powder Coating) به کارگیری بسترهای سیال به این منظور می باشد. برای انجام این فرآیند ماده پایه را پس از گرم نمودن درون ظرفی حاوی مواد پوشش پودری (Powder Coating) شناور می سازند. سپس بسته به نوع پایه و ماده پوشش به کار گرفته شده این قطعه را به منظور طی کردن باقی فرآیند در معرض پخت در گرمای درون کوره قرار می دهند.

تکنولوژی انجام پوشش پودری

همان گونه که پیش تر اشاره کردیم، فرآیند پوشش دهی سطح قطعه مورد نظر با به کارگیری پودرهای پلیمری به سه صورت پوشش دهی در بستر سیال، پوشش دهی در بستر الکترواستاتیکی و پوشش دهی با استفاده از تفنگ الکترواستاتیکی صورت می پذیرد.

تکنولوژی انجام پوشش پودری
تکنولوژی انجام پوشش پودری

کاربرد پوشش پودری

سال های متمادی است که استفاده از پوشش های پودری رواج چشمگیری یافته است. به کارگیری این پوشش ها توسط تعداد زیادی از مهندسان و صنعتگران پیشرفت این روش آبکاری فلزات را نشان می دهد. این دسته از آبکاری ها را غالبا در سطوحی نظیر سرامیک، چوب، پلاستیک و… و در ساخت بطری ها، اسکلت غرفه ها، داشبورد ماشین ها و… مورد استفاده قرار می دهند.

مزایا و معایب

سهولت به کار گرفتن این دسته از پوشش ها موجب محبوبیت آن ها در میان مصرف کنندگان شده است. این روش پوشش دهی را غالبا در زمینه های نیازمند پوشش های تک لایه مورد کاربرد قرار می دهند. لایه ای که با به کارگیری این روش ایجاد می شود، ضخیم بوده و در عین حال سطحی یکنواخت دارد. نمونه برگشتی پوشش دهی شده با روش پودری بسیار کم بوده و سودمندی بسیار بالایی دارد. این روش موجب رسوب و یا ته نشینی نشده و فاقد حلال در ساختار خود می باشد. خطرات بسیار ناچیز برای سلامتی از دیگر مزایای مهم روش پودری است.

از جمله حائز اهمیت ترین معایب پوشش های پودری می توان به مواردی نظیر آلودگی، تغییر رنگ و عدم تنظیم مشخصات پودر در هنگام ساخت اشاره کرد.

کاربرد پوشش پودری
کاربرد پوشش پودری

پوشش دهی فلزات بابایی، تجربه ای بی نظیر در صنعت آبکاری!

آبکاری فلزات بابایی یکی از بزرگ ترین مراکز عرضه خدمات آبکاری می باشد که مفتخر است با دریافت مناسب ترین هزینه آبکاری فلزات، بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه دهد. پوشش فلزات بابایی سبکی نوین در قیمت آبکاری فلزات و خدمات ارائه شده است. به آن اعتماد کنید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *