آبکاری الکترولاک بر روی نیکل

آبکاری الکترولاک بر روی نیکل فرایندی است که با اهداف مهندسی و تزئینی بکار می رود. این روش۸۰ درصد برای مصارف تزیینی و حدود ۲۰ درصد برای مصارف مهندسی مورد استفاده قرار میگیرد. آبکاری الکترولاک بر روی نیکل مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد. همچنین برای مصارفی چون صنایع پتروشیمی، هسته ای، مخابرات، الکترونیک، کامپیوتر و… دارد.در فرایند آبکاری الکترولاک بر روی نیکل رنگ هایی که برای پوشش دهی لازم است و همچنین رزین داخل محلول به صورت سوسپانسیون حل می شود و سپس قطعه مورد نظر را به داخل محلول غوطه ور می کنند و سپس با اتصال ولتاژ برق پوشش رنگ به صورت یک لایه بر روی قطعه می نشیند. البته بسته به نوع مصرف که می‌تواند این پوشش را چند لایه انجام داد.

به طور کلی فلزات در صنایع مختلف به طور مداوم در برابر خوردگی، اکسیداسیون، ضربه ها و فشارهای فیزیکی و همچنین تابش نور خورشید قرار دارند و اگر آبکاری بر روی آن ها صورت نگیرد به طور مداوم در برابر فرسودگی قرار خواهند گرفت. در آبکاری از مواد مختلفی استفاده می شود. آبکاری الکترولاک بر روی نیکل، آهن، پلاتین، مس، برنج، روی و… صورت می گیرد.

فرایند آبکاری الکترولاک بر روی نیکل چگونه انجام می شود؟

در آبکاری الکترولاک بر روی نیکل آند و کاتد در یک حمام الکتریکی قرار می گیرند و در این حمام نمک فلزات به صورت محلول وجود دارد با اتصال جریان برق انتقال یون از آند به سمت کاتد خواهند رفت و در نهایت به روی قطعه ای که به روی کاتد قرار دارد به طور کامل می نشیند.

در این فرایند اگر فلز به طور کامل در حمام غوطه ور باشد رنگ به طور یکنواخت به روی سطوح داخلی و خارجی قطعه قرار خواهد گرفت.

آبکاری الکترولاک بر روی نیکل
آبکاری الکترولاک بر روی نیکل- پوشش فلزات بابایی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *