آبکاری الکترولس مس

آبکاری الکترولس مس در واقع رسوب از محلول مس به صورت غیر الکترولیتی است. در محلول مورد استفاده در آبکاری الکترولس مس معمولا نمک مس و عامل احیا کننده مناسب بکار می رود. در این روش مواد پوشش دهی بدون اتصال جریان الکتریکی و با استفاده از حرارت به روی سطح قطعه نمونه می نشیند. آبکاری الکترولس مس در مقایسه با آبکاری الکتریکی مس بسیار آرام تر رسوب می کند و به همین دلیل این روش گرانتر نیز هست.اما آبکاری الکترولس مس نسبت به آبکاری الکتریکی مزایایی نیز دارد به طور مثال در آبکاری الکترولس مس پوشش رنگ دانه ها به صورت یکنواخت تر به روی قطعه نمونه قرار می گیرد زیرا که در این روش جریان الکتریسیته وجو ندارد بنابراین تجمع یون بر روی گوشه و کنار قطعات نمونه وجود ندارد و همچنین این روش می تواند به روی سطوح فلزی و یا غیر فلزی نیز آبکاری انجام دهد.

در صورت استفاده از این روش برای قطعات پلاستیکی باید بلافاصله بعد از آبکاری قطعه را شستشو داد و برای آبکاری الکتریکی آماده نمود و در صورتی که امکانات لازم برای انجام آن نبود باید قطعه را محلول رقیق شده EDTA یا محلول آبکاری الکترولس مس رقیق نگهداری نمود.

در صورتی که بیشتر از چند ساعت زمان نیاز باشد باید نمونه ها را در محیط گرم و خشک به سرعت خشک نمود و در این صورت می توان نمونه ها را برای چند هفته نگهداری نمود. از مهم ترین پوشش هایی که به این روش انجام می شود آبکاری الکترولس مس، نیکل و نیکل-فسفر است.

آبکاری الکترولس مس
آبکاری الکترولس مس – پوشش فلزات بابایی

مزایای آبکاری الکترولس مس

  • در این روش آند وجود ندارد به همین دلیل ناخالصی محلول کم می شود
  • یکنواختی ضخامت پوشش بسیار بالاست
  • در این روش به راحتی قطعات با پیچ و خم زیاد آبکاری می شوند
  • در این روش خلل و فرج کمتر بر روی قطعه نمونه دیده می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *