آشنایی با آبکاری قطعات فلز
فرآیند آبکاری، فرآیندی جدید نیست. استفاده از آبکاری قطعات فلز به حدود ۲۰۰۰ سال پیش باز می گردد. در آن زمان ایرانیان باستان این روش را با اهدف گوناگونی مورد استفاده قرار داده اند.گذشت زمان و ورود به دنیای امروزی نه تنها از اهمیت آبکاری قطعات فلز نکاسته، بلکه آن را پر رنگ تر نیز نموده است. به گونه ای که حضور فرآیند آبکاری را در تمام صنایع می توان به روشنی دید.صنعت مخابرات، صنایع ساخت قطعات الکترونیکی، صنایع تولید درب و پنجره، صنایع تهویه مطبوع و… نمونه هایی از مهم ترین صنایعی هستند که آبکاری قطعات فلز در پیشبرد امور آن ها سهم عمده ای دارد. آبکاری قطعات خودرو و استفاده از این روش در صنایع خودروسازی نیز بسیار متداول می باشد.

آبکاری قطعات فلز چیست؟

موادی که با به کارگیری فلزات، آلیاژها و ترکیبات گوناگون ساخته می شوند، پیوسته به وسیله خطراتی نظیر خورده شدن، اکسایش، ورود ضربات گوناگون، فشار، ساییدگی و دیگر شرایط فیزیکی از این قبیل تهدید می شوند.

تعداد زیادی از این مواد مقاومت لازم برای مقابله با این شرایط را دارا نبوده و بنابراین نمی توانند نیازهای ما را برآورده کنند. یکی از متداول ترین روش هایی که زمینه بهبود این خواص را فراهم می سازد، آبکاری قطعات فلز است.

آبکاری قطعات فلز مجموعه ای از فرآیند ها است که در طول آن ها لایه ای از فلز و یا آلیاژی را که به نسبت فلز مورد استفاده در وسیله مورد نظر در مقابل شرایط مخربی همچون خورده شدن، ساییده شدن، اکسیداسیون و… مقاومت بیشتری دارا می باشد، بر روی سطح آن کشیده شده و بدین ترتیب مقاومت و طول عمر آن را می افزایند.

موارد زیر رایج ترین ترین مواد مورد استفاده در آبکاری قطعات فلز با هدف پوشش فلزات هستند.

  • نیکل
  • آلیاژ نیکل سیاه / کروم
  • کروم
  • پالادیوم
  • آلیاژ پالادیوم / نیکل
  • طلا
  • نقره
  • مس
  • قلع
  • پلاتین
  • روتنیوم
  • کادمیوم
  • برنج
  • روی

چرا باید از آبکاری قطعات فلز استفاده کنیم؟

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از آبکاری قطعات فلز مناسب بودن هزینه های استفاده از این روش می باشد. زیبا سازی وسایل یکی دیگر از کاربردهای اساسی آبکاری قطعات فلز است.

اگرچه فلزات گرانبهایی نظیر طلا را به دلیل نرمی بیش از حد و نیز قیمت بالای آن ها نمی توان در بخش های مقاومتی سازه ها مورد استفاده قرار داد، اما استفاده از آبکاری طلا با هدف زیبایی بخشی به قطعه مورد نظر و لوکس سازی آن بسیار رایج است.

آبکاری قطعات فلز از خوردگی شیمیایی مواد جلوگیری کرده و بدین ترتیب عمر مفید آن ها را افزایش می دهد. افزایش مقاومت سطحی مواد، افزایش مقاومت حرارتی و نیز رسانایی الکتریکی از دیگر دلایل استفاده از آبکاری قطعات فلز است.

آبکاری قطعات چدنی، آبکاری قطعات آلومینیومی و آبکاری قطعات بزرگ نمونه هایی از آبکاری قطعات فلزی هستند که به منظور دستیابی به اهداف فوق مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه انجام آبکاری فلزات

آند و کاتد قطعاتی هستند که درون یک حمام الکترولیتی غوطه ور می گردند. به خاطر داشته باشید که کاتد قسمتی است که باید پوشش دهی الکتریکی شود.

حمام نام برده شده محلولی شامل نمک فلز مورد نظر با هدف لایه نشانی است که یک جریان DC از میان آن عبور داده می شود. در این حین یون های فلزی به سمت سطح کاتد انتقال یافته و در نهایت بر روی قطعه وصل شده به کاتد مستقر می شوند.

نحوه انجام آبکاری فلزات - آبکاری فلزات
نحوه انجام آبکاری فلزات

مرحله کنترل کیفیت آبکاری قطعات فلزی

پس از اتمام مراحل فرآیند آبکاری، آزمایشات لازم با هدف کسب اطمینان از کیفیت محصول آبکاری شده دارای اهمیت فراوان است. بازرسی چشمی قطعات آبکاری شده به منظور تعیین و تشخیص لکه دار بودن، خط دار بودن، مات بودن و یا وجود عیوب ظاهری در قطعه آبکاری شده، بازرسی کیفی سطح قطعات آبکاری شده با به کارگیری دستگاه های بزرگ نما بر روی نمونه هایی از قطعات آبکاری شده، معین کردن ضخامت لایه پوشش دهی شده بر روی قطعات، مشخص نمودن درجه سختی با به کارگیری دستگاه های سختی سنج، مشخص نمودن درجه مقاومت پوشش در برابر خوردگی با استفاده از روش قراردهی قطعه آبکاری شده در محیط های دارای رطوبت و خورنده، کنترل و تعیین مقاومت قطعه مورد نظر در مقابل تغییرات دمایی، کنترل و تعیین مقدار چسبندگی پوشش به قطعه مورد نظر و بررسی و اندازه گیری صیقل و جلای سطح مراحل گوناگون کنترل کیفیت قطعه آبکاری شده نهایی می باشند.

عوامل موثر در قیمت آبکاری

هزینه آبکاری فلزات با به کارگیری روش کروم نیکل به قیمت مواد اولیه استفاده شده در این روش همچون آند نیکل، آند کروم، سولفات نیکل و… بستگی دارد. قیمت آبکاری فلزات با استفاده از روش الکتروفورتیک نیز مانند دیگر روش ها تابع قیمت مواد اولیه مورد استفاده مثل لاک و رنگ الکتروفورتیک می باشد.

هزینه آبکاری فلزات با استفاده از روش گالوانیزه نیز وابسته به قیمت مواد اولیه به کار گرفته شده و درجه کیفیت آن ها است. بنابراین آن چه در تعیین قیمت آبکاری فلزات مهم است، قیمت مواد اولیه مورد استفاده و درجه مرغوبیت آن ها می باشد.

آبکاری قطعات فلز - پوشش دهی فلزات بابایی
آبکاری قطعات فلز – پوشش فلزات بابایی

پوشش دهی فلزات بابایی، انتخابی تمام عیار در زمینه آبکاری قطعات فلز

آبکاری فلزات بابایی با برخورداری از تجربه چندین ساله موفق در زمینه پوشش دهی فلزات و نیز با دارا بودن کادری مجرب، استفاده از مواد اولیه ای مرغوب و با کیفیت و نیز کنترل کیفیت نهایی محصولات ، افتخار ارائه خدمات فوق الذکر به مشتریان عزیز را دارا می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *