آبکاری گالوانیزه

آبکاری گالوانیزه نوعی پوشش است برای که برای جلوگیره از خوردگی فلزات روی قطعه پوشش داده می‌شود. برای ثبیت کیفیت و بالا بردن مقاومت آبکاری گالوانیزه از پوشش های کروماته استفاده می‌شود. کروماته کردن به عملیات شیمیایی، الکتروشیمیایی فلزات و پوشش های فلزی در محلول هایی گفته می‌شود.

عوامل تاثیرگذار در آبکاری گالوانیزه

عوامل متعددی در آبکاری گالوانیزه موثر است.

مهم ترین عامل کیفیت آبکاری است که در بخشی از آن به مواد اولیه بستگی دارد و شرط مهم تر شرایط آبکاری است.

آبکاری گالوانیزه سرد و گرم چیست؟

آبکاری گالوانیزه سرد و گرم گالوانیزه کردن یا گالوانیزاسیون به عملیاتی گفته می شود که طی آن فلز روی به عنوان پوششی محافظ، بر روی فلز زیرین که عمدتا آهن و فولاد است، قرار می گیرد. برای گالوانیزه کردن فلزات از دو روش کلی گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد (الکترولیز) استفاده می شود. لایه گالوانیزه از فلز در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کند.

آبکاری گالوانیزه گرم چیست؟

گالوانیزه گرم یکی از قدیمی ترین روش های گالوانیزه کردن فلزات است که از حدود ۱۵۰ سال پیش تا کنون استفاده می شده است. در این روش قطعه فلزی مورد نظر را وارد محیطی حاوی روی مذاب با دمای ۴۶۰ درجه سانتی گراد می کنند تا قطعه کاملا در روی مذاب غوطه ور شود. پس از آن قطعه را از وان روی خارج می کنند، آنگاه لایه روی، با اکسیژن و کربن واکنش انجام داده و تبدیل به لایه ای مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی می شود. همچنین پس از انجام گالوانیزه گرم، بین فولاد و روی مذاب نیز واکنش شیمیایی انجام شده و چندین لایه مرکب از آهن و روی ، تشکیل می شود که از فلز پایه در برابر خوردگی و سایش و زنگ زدگی محافت می کند. ضخامت لایه گالوانیزه در این روش بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ میکرون است. ظاهر لایه روی در روش گالوانیزه گرم ، مات و کدر و به رنگ توسی است و سطح یک نواخت و صافی ندارد.

آبکاری گالوانیزه سرد چیست؟

باید بگوییم که در روش گالوانیزه سرد (الکترولیز) نمک روی را داخل محلول آبی یا اسیدی (الکترولیت) ریخته و به قطعه مورد نظر اسپری می کنند. ضخامت لایه گالوانیزه در این روش در حدود ۲۵ میکرون است. ظاهر لایه روی یا زینک در روش گالوانیزه سرد، براق و یک نواخت است.

آبکاری گالوانیزه
آبکاری گالوانیزه- پوشش فلزات بابایی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *