آبکاری فلز نیکل -هزینه آبکاری فلز نیکل

قدمت آبکاری فلز نیکل به سالیان پیش باز می گردد، زمانی که R.Rotlger در سال ۱۸۴۳ موفق به کسب رسوبات نیکل از حمامی حاوی سولفات نیکل و آمونیوم گشت و آبکاری فلز نیکل پایه گذاری شد بعد از گذشت مدتی، Adams آبکاری فلز نیکل را در موارد تجاری انجام داد و بدین ترتیب این نوع آبکاری در میان مردم رواج یافت.

نیکل فلزی است که دارای رنگی شبیه به نقره بوده و کمی به سمت زردی تمایل دارد. سطح نیکل را می توان به سادگی صیقل داد. این فلز دارای خواص مغناطیسی، انقباض و انبساط بوده و جوش پذیر است.

آبکاری فلز نیکل عبارت است از مجموعه ای از فرآیندها که طی آن لایه نازکی از فلز نیکل با هدف تزئین، پیشگیری از خورده شدن، افزایش سختی، مقابله با ساییدگی و همچنین بازسازی قطعات بر روی آن ها پوشش داده می شود.

چرا آبکاری فلز نیکل

آبکاری فلز نیکل غالبا با هدف شکل گیری لایه ای براق بر روی یک قطعه فلزی انجام می شود. فرآیند آبکاری با استفاده از فلز نیکل شامل حل گشتن یک الکترود تحت عنوان آند و رسوب فلز نیکل بر روی اکترود دیگر تحت عنوان کاتد است.

لازم به ذکر است که در طول اجرای این روش یک جریان dc میان آند و کاتد برقرار است. لایه ایجاد شده بر سطح فلز جلای سطحی زیبایی به آن بخشیده و مقاومت آن را در مقابل خوردگی می افزاید.

این آبکاری گاها جنبه تزئینی و زینتی داشته و موجب ایجاد درخشندگی بی نظیری در سطح قطعه مورد نظر می گردد. افزایش مقاومت در برابر اکسیداسیون، سایش و زنگ زدگی، همچنین افزایش رسانایی الکتریکی و مغناطیسی و رفع نواقص ظاهری از مهم ترین دلایل به کارگیری آبکاری فلز نیکل می باشد.

نحوه انجام آبکاری فلز نیکل

همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، فرآیند آبکاری فلز نیکل از حل شدن یک الکترود به نام آند و رسوب شدن و ته نشین شدن فلز نیکل بر روی الکترود مقابل به نام کاتد که یک جریان مستقیم میان آن ها برقرار می باشد، تشکیل شده است. هدایت الکتریکی موجود میان الکترودهای آند و کاتد به وسیله محلولی آبی از نمک نیکل شکل می گیرد.

به هنگام حل شدن نمک نیکل در آب، نیکل محلول به صورت یون دو ظرفیتی وجود دارد. در زمان برقراری جریان یون های نیکلی که دارای دو ظرفیت هستند، وارد واکنش با دو الکترون شده و تبدیل به نیکل فلزی در کاتد می گردند. دقیقا عکس آن چه تا بدین جا گفته شد، در آند رخ داده و نیکل فلزی فلزی به شکل یون های دو ظرفیتی حل می گردد و سپس در طی یک واکنش الکتروشیمیایی لایه ای از فلز نیکل بر سطح قطعه مورد نظر ایجاد می شود. این فرآیند را آبکاری فلز نیکل می نامند.

نحوه انجام آبکاری فلز نیکل -هزینه آبکاری فلز نیکل
نحوه انجام آبکاری فلز نیکل

مزایا و معایب آبکاری فلز نیکل

افزایش چشمگیر مقاومت در برابر خوردگی و ساییدگی یکی از مهم ترین مزایای آبکاری با استفاده از فلز نیکل می باشد. استفاده از این فلز به منظور پوشش دهی قطعات موجب ایجاد سطحی صاف و یکنواخت در آن ها شده که از قابلیت جوشکاری زرد و لحیم کاری نیز برخوردار است. هزینه پایین نیروی کار به منظور انجام فرآیند آبکاری با استفاده از نیکل از دیگر ویژگی های مثبت قابل ذکر می باشد.

هزینه مواد شیمیایی مورد استفاده در آبکاری فلز نیکل در مقایسه با دیگر روش ها بیشتر است. این آبکاری همچنین سرعت رسوب پایینی دارد.

در چه صنایعی از آبکاری فلز نیکل استفاده می شود؟

نیکل از جمله سر سخت ترین و محکم ترین فلزات است. به همین دلیل امروزه نیکل را به جای مس در عملیات های شکل دهی الکتریکی مورد استفاده قرار می دهند. پوشش نیکل را در کنار روم در صنایع غذایی به کار می گیرند. این در حالی است که نیکل خود به تنهایی نیز در این زمینه بسیار کاربردی است.

قطعات ماشین آلات پوشش داده شده با نیکل و نیز تعمیر خرابی آن ها از دیگر موارد مصرف آبکاری فلز نیکل می باشد.

آبکاری فلز نیکل
آبکاری فلز نیکل

پوشش دهی فلزات بابایی، پیشرو در آبکاری قطعات فلز

آبکاری فلزات بابایی به عنوان یکی از بزرگ ترین مراکز پوشش دهی فلزات در سراسر کشور، هم اکنون آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز در تمامی زمینه های آبکاری فلزات می باشد.

برخورداری از کادری با تجربه، مواد اولیه ای مرغوب و کنترل کیفی نهایی محصولات در کنار تناسب هزینه آبکاری فلزات در این مرکز سبب شده است که پوشش دهی فلزات بابایی در این عرصه پیشرو باشد. شما به سادگی می توانید محصولات نهایی و قیمت آبکاری فلزات در این مرکز موفق را با دیگر رقبا مقایسه کرده و سپس پوشش دهی فلزات بابایی را برای انجام خدمت برگزینید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *