مزیت های آبکاری لوازم آشپزخانه

آبکاری لوازم آشپزخانه را غالبا به منظور افزایش مقاومت این وسایل در مقابل خوردگی و اکسایش به کار برده و گاها هدف از انجام این کار زیبایی بخشی به وسایل مورد نظر است. این فرآیندها را بیشتر با استفاده از روش های آبکاری گالوانیزه، نیکل کروم، مس و آبکاری پلاستیک انجام می دهند. اما شاید این سوال ذهنتان را مشغول کرده باشد که آبکاری به چه معنا است؟مجموعه ای از فرآیندها که در طی آن قطعه هایی از جنس فلز با استفاده از لایه هایی فلزی یا غیر فلزی پوشش داده می شوند، آبکاری نام دارند.

هدف از آبکاری رسیدن به سطوح مناسب به منظور استفاده در کاربردهای صنعتی بوده و یا جنبه تزئینی دارد. این کار غالبا با هدف کاهش هزینه ها نیز صورت می پذیرد. آبکاری لوازم آشپزخانه نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

مزیت های آبکاری لوازم آشپزخانه

آبکاری لوازم آشپزخانه و پوشش دهی لوازم خانگی در طی فرآیندی تحت عنوان آبکاری اهدافی نظیر صرفه جویی اقتصادی بسیار چشمگیر در زمینه ساخت و تولید قطعات و کالاها، افزایش مقاومت در برابر خوردگی، ساییدگی و نیز افزایش عمر مفید قطعات و نیز بهداشتی نمودن قطعه های موجود و همچنین پیشگیری از وقوع مشکلات زیست محیطی را در رابطه با بهداشت و سلامت افراد جامعه تامین می نماید.

اگر نگاهی گذرا به یراق آلات، شیر آلات بهداشتی، وسایل مورد استفاده در آشپزخانه و لوازم خانگی موجود در منزل خود بیندازید، بی شک اهمیت آبکاری لوازم خانگی و آبکاری لوازم آشپزخانه در رابطه با بهداشتی کردن این قطعات را متوجه خواهید شد.

زیباسازی قطعات با استفاده از آبکاری لوازم منزل یکی دیگر از مهم ترین اهداف فرآیند آبکاری می باشد. یکی از مهم ترین قسمت های جلب مشتری زیبایی ظاهری محصولات ارائه شده است که در طی فرآیند آبکاری حاصل می شود.

آبکاری ظروف برنجی

ظروف برنجی از جمله ظروفی هستند که از قدیم الایام تاکنون پیوندی ناگسستنی با زندگی ما ایرانی ها داشته اند. چه آن زمان که این ظروف را برای پخت و پز مورد استفاده قرار می دادند و چه امروزه که آن ها را در دکوراسیون های لوکس و آنتیک نگه داری می کنند.

آنچه آزار دهنده است این است که گذر زمان موجب ایجاد لایه ای از چربی و گرد و خاک بر روی این ظروف شده و زیبایی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. آبکاری لوازم آشپزخانه و به ویژه ظروف برنجی روشی است که می تواند زیبایی از دست رفته این ظروف را به آن ها برگرداند.

همانگونه که می دانید آلیاژ برنج از ترکیب فلزات مس و روی به وجود می آید. شکل پذیری بسیار راحت آلیاژ برنج آن را به یکی از محبوب ترین آلیاژهای مورد استفاده در زمینه تولید ظروف تبدیل کرده است. آبکاری طلایی، نقره ای و… بر روی آلیاژ برنج به دلیل ماندگاری طولانی مدت و بهتر طرفداران بیشتری دارد.

آبکاری لوازم آشپزخانه آبکاری ظروف برنجی
آبکاری لوازم آشپزخانه، آبکاری ظروف برنجی

آبکاری ظروف مسی

یکی از با قدمت ترین ظروف در میان ما ایرانی ها، ظروف مسی هستند. اگرچه استفاده از این ظروف برای مدتی منسوخ شده بود، اما به تازگی رواج مجدد یافته است. یکی از منفی ترین نکاتی که در رابطه با ظروف مسی وجود دارد، جرم گیری و سیاه شدگی این ظروف در کوتاه مدت است که موجب می شود این ظروف زیبایی چشمگیر خود را از دست بدهند.

آبکاری ظروف مسی با استفاده از قلع انجام می شود که آن را اصطلاحا سفیدگری نیز می گویند. استفاده از سفیدگری به عنوان یکی از روش های آبکاری لوازم آشپزخانه موجب بازگشت زیبایی از دست رفته ظروف مسی می شود.

آبکاری ظروف مسی، نمونه ای از آبکاری لوازم آشپزخانه
آبکاری ظروف مسی، نمونه ای از آبکاری لوازم آشپزخانه

آبکاری ظروف نقره

ظاهر بسیار زیبا، درخشان و لوکسی که نقره به ظروف می بخشد، موجب شده است که استفاده از ظروف نقره ای جنبه تزئینی پیدا کرده و نمایی زیبا به دکوراسیون های لوکس ببخشد. ظروف نقره ای دارای مقاومت بسیار چشمگیری در مقابل خوردگی و اکسایش هستند. اما این ظروف تا حدودی به تیره شدن تمایل نشان می دهند.

آبکاری ظروف نقره یکی از راه های پایان دادن به تیرگی های ایجاد شده در این ظروف است. جالب است بدانید به دلیل بالا بودن قیمت نقره، ظروف نقره ای را غالبا با استفاده از مس، نیکل یا برنج آبکاری شده با نقره تهیه می کنند.

آبکاری ظروف نقره، نمونه ای آبکاری لوازم آشپزخانه
آبکاری ظروف نقره، نمونه ای آبکاری لوازم آشپزخانه

آبکاری ظروف برنز

برنز از جمله آلیاژهایی است گه گذشته تاریخی استثنایی دارد. این آلیاژ پر کاربرد را از ترکیب مس و قلع می سازند. جالب است بدانید که برنز قدیمی ترین آلیاژی است که توسط انسان تولید شده است!

این آلیاژ زیبا به راحتی ذوب شده و مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی دارد. اما لایه بیرونی این آلیاژ به محض قرار گیری در معرض هوا اکسید می گردد. آبکاری آلیاژ برنز که موجب جلا بخشی مجدد به سطح تیره شده ظروف برنز می شود، از سال ۱۹۹۰ رایج شده است.

آبکاری ظروف برنز، نمونه ای از آبکاری لوازم آشپزخانه
آبکاری ظروف برنز، نمونه ای از آبکاری لوازم آشپزخانه

آبکاری ظروف آلومینیوم

ساختار ویژه ای که  ظروف آلومینیومی دارند باعث می شود که این ظروف به مرور زمان و در اثر برخورد مستقیم حرارت و گرمای حین پخت و پز، براقیت و زیبایی ظاهری خود را از دست داده و تیره گردند. آبکاری ظروف ساخته شده از آلومینیوم یکی دیگر از نمونه های آبکاری لوازم آشپزخانه می باشد.

آبکاری ظروف آلومینیوم شامل مجموعه فرآیندهایی است که زمینه تشکیل یک لایه نازک اکسیدی بر سطح ظروف آلومینیومی را فراهم نموده و بدین ترتیب باعث افزایش سختی، افزایش مقاومت در مقابل خوردگی و نیز بازگشت نمای تزئینی از دست رفته می شود.

آبکاری ظروف آلومینیوم، نمونه ای از آبکاری لوازم آشپزخانه
آبکاری ظروف آلومینیوم، نمونه ای از آبکاری لوازم آشپزخانه

آبکاری ظروف استیل و سیلور

لوازم آشپزخانه و علی الخصوص ظروفی که در حین پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرند، از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار هستند. ظروف پخت و پز استیل یکی از بهترین انواع تجهیزات پخت و پز محسوب می شوند. این ظروف نیز همانند سایر ظروف در اثر قرارگیری در معرض حرارت در حین پخت و پز به تدریج کدر شده و زیبایی خود را از دست می دهند.

آبکاری ظروف استیل که عمدتا با به کارگیری دو روش آبکاری الکترولیتی و آبکاری الکترولس انجام می پذیرد، نمونه ای بارز از آبکاری لوازم آشپزخانه می باشد.

آبکاری ظروف استیل و سیلور، نمونه ای از آبکاری لوازم آشپزخانه
آبکاری ظروف استیل و سیلور، نمونه ای از آبکاری لوازم آشپزخانه

پوشش دهی فلزات بابایی حرف نخست را  در زمینه آبکاری لوازم آشپزخانه می زند!

پوشش دهی فلزات بابایی با برخورداری از کادری مجرب، به کارگیری مرغوب ترین و با کیفیت ترین مواد اولیه و کنترل کیفیت محصولات نهایی مفتخر است که با به صرفه ترین هزینه آبکاری فلزات تمام خدمات فوق الذکر را  به مشتریان گرامی عرضه می دهد. آبکاری نیکل و کروم بر روی بدنه ظروف و نیز آبکاری نیکل و کروم برای ظروف تزئینی از دیگر خدمات آبکاری فلزات بابایی می باشد.

آبکاری نیکل و کروم بر روی بدنه ظرف ها از جمله خدمات پوشش دهی فلزات بابایی است که قیمت آبکاری فلزات در این مرکز بسیار مقرون به صرفه می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *