فرایند آبکاری

فرایند آبکاری چیست؟

فرایند آبکاری به مراحلی گفته می شود که فلزی رسانا را توسط فلزات دیگر پوشش داده می شود.این نوع از آبکاری صدها سال مورد استفاده انسان ها قرار می گرفت.

روش های فرآیند آبکاری

امروزه فرایند آبکاری به روش های مختلفی انجام می گیرد.

در این فرایند فلزات مختلفی چون طلا، نقره، قلع، روش، مس، نیکل، سرب، کروم و غیره می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

فرایند آبکاری اصولا با هدف افزایش ارزش فلزات پایه چون آهن، مس و… با روکش های طلا، نقره و کروم انجام می شود.

همچنین با اهدافی چون مقاومت در برابر زنگ زدگی، خوردگی های شیمیایی، اشعه UV خورشید، افزایش رسانایی فلز و… نیز انجام می شود.

قیمت فرآیند آبکاری
قیمت فرآیند آبکاری

فرایند آبکاری به وسیله جریان الکتریسیته

فرایند آبکاری به وسیله جریان الکتریسیته که رایج ترین شیوه آبکاری به روش جایگزینی الکتریکی هم معروف است برای پوشش های تزئینی، پرداخت سطوح ساییده شده، قطعه سازی و… استفاده می شود.

در فرایند آبکاری به روش الکتریکی ضخامت پوشش انجام گرفته به دانسیته جریان الکتریکی، راندمان و مدت زمانی که برای فرایند در نظر گرفته شده بستگی دارد.

البته ضخامت پوشش به هدف از آبکاری هم بستگی دارد به طوری که اگر هدف تنها جلوگیری از زنگ زدگی به مدت کوتاهی باشد یک لایه نازک از آبکاری کافی است.

کیفیت آن نیز کاملا بستگی به واکنش کاتد دارد. همچنین لازم است که حمام الکترولیت (نمک های فلزی) به طور صحیح آماده شده باشد و در صورت رعایت استانداردها کیفیت مطلوبی را از آبکار شاهد خواهیم بود.

در این روش قطعه ای که برای آبکاری در نظر گرفته شده به قطب مثبت یعنی همان آند در مدار الکتریکی و قطعه ای که میخواهید از آن برای پوشش استفاده کنیم در قطب منفی یعنی کاتد قرار دهیم.

با برقراری جریان الکتریکی اتم های فلزی که به آند متصل شده اند اکسید شده و در محلول حاوی نمک های فلزی وارد و حل می شود و سپس در قسمت کاتد روی سطح قطعه مورد نظر می نشیند بدین ترتیب سطح فلز مورد نظر با فلز دلخواه به طور کامل کاور می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *