پوشش دهی فلز - قیمت پوشش فلزات

پوشش دهی فلز یکی از رایج ترین راه های پیشگیری از خوردگی می باشد. در واقع منظور از پوشش دهی فلز فرآیندی است که در طی آن سطح شیا مورد نظر پوشش داده می شود. این کار غالبا با اهدافی نظیر افزایش سختی، افزایش مقاومت در برابر ساییدگی، افزایش مقاومت در مقابل خوردگی، افزایش هدایت الکتریکی و حرارتی و همچنین بالا بردن قابلیت انعکاس نور و رنگ انجام می شود.

پوشش دهی فلز با به کارگیری روش های متعددی قابل اجرا است. روکش کاری فلزی، روش نفوذی، غوطه ور کردن در مذاب، رسوب دهی الکتریکی، رسوب دهی بخار و روش پاشیدنی از جمله این روش ها هستند که در ادامه به بررسی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.  لازم به ذکر است که انتخاب روش اجرای پوشش دهی فلز و خواص ایجاد شده بر اثر آن وابسته به جنس لایه پوشش و ماده اصلی می باشد.

پوشش دهی فلزات بابایی
پوشش دهی فلزات بابایی

پوشش دهی فلز در حالت جامد از جمله روش های پوشش فلزات است که غالبا با استفاده از روش مکانیکی و با به کارگیری عملیات تغییر شکل گرم نظیر نورد، اکستروژن و فورجینگ صورت می پذیرد.

به عنوان مثال لایه پوشش به شکل ورقه ای با ظرافت بسیار کم بر روی ورق دیگر مستقر شده و سپس در دمایی مشخص عملیات نورد بر روی آن ها انجام می شود. در اثر فشار غلطک ها و سیلان هم سو دو فلز، این ورقه ها به یکدیگر متصل می شوند. هر چه درجه حرارت بیشتر باشد، اتصال ورقه های مذکور محکم تر خواهد بود. گفتنی است که امکان تشکیل فاز بین فلزی ترد در برخی ترکیب های به کار گرفته شده در این روش وجود دارد.

پوشش دهی فلز از طریق غوطه وری از دیگر روش های آبکاری قطعات می باشد. به منظور انجام این روش ماده پوشش را تا زمانی که به حالت مذاب در آید، حرارت می دهند.

در مرحله بعد قطعه مورد نظر را برای مدت زمان کمی در ماده پوشش مذاب شده شناور می سازند. در طی این فرآیند ماده پوشش به درون ماده اصلی نفوذ پیدا کرده و در مورد فلزات موجب ایجاد آلیاژ می گردد. درجه حرارت ماده مذاب و مدت زمان نگهداری قطعه در این مواد ضخامت لایه پوشش را تعیین می کند.

رسوب دهی الکترولیتی که تحت عنوان گالوانیزاسیون نیز شناخته می شود، به منظور پوشش دهی فلز قطعات دارای قابلیت هدایت الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. برای انجام این روش از غوطه ور ساختن قطعه مورد نظر در محلول الکتریکی دارای فلز پوشش استفاده می کنند. این واکنش به صورت زیر است:

یون مثبت فلز+ الکترون= فلز به صورت اتمی

ترکیب شیمیایی الکترولیت موجود در این روش، درجه حرارت ماده مذاب، مدت زمان عبور و شدت جریان از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر ضخامت لایه رسوب در این روش پوشش فلزات هستند.

کاربردها و صنایع استفاده کننده از پوشش دهی فلز

پوشش دهی فلز را به طور بسیار وسیعی به منظور حفاظت در مقابل خوردگی مورد استفاده قرار می دهند. اگر نگاهی به دور و برتان بیندازید، بی شک متوجه موارد بی شماری از این کاربردها خواهید شد.

قوطی های کمپوت و کنسروی که روزانه استفاده می کنید، سبدهای گالوانیزه، تزئینات داخلی اتومبیل هایی که با استفاده از کروم پوشش داده شده اند و لوله های پوشیده شده با لایه ای از فلز مس نمونه هایی بارز هستند. برخی دیگر از پوشش دهی ها را در صنایع ساختمان سازی و صنایع فرا ساحلی نیز مورد استفاده قرار می دهند.

کاربردها و صنایع استفاده کننده از پوشش دهی فلز
کاربردها و صنایع استفاده کننده از پوشش دهی فلز

مقایسه مزایا و کیفیت پوشش دهی فلز در مقایسه با سایر آبکاری ها

فرآیند پوشش دهی فلز ویژگی های منحصر به فردی نظیر تشکیل پوشش های دارای ضخامت بالا، قابلیت پوشش دهی مواد دارای نقطه ذوب بالا بر سطح مواد دارای نقطه ذوب پایین و بازدهی پوشش بسیار عالی می باشد.

معایب پوشش دهی فلز

هر کدام از روش های پوشش دهی فلزات معایب خاص خود را دارند که از جمله آن ها می توان به بالا بودن هزینه مواد مورد استفاده در آبکاری، سرعت رسوب پایین، هزینه فراوان انجام عملیات پوشش دهی در دماهای بالا و… اشاره کرد.

پوشش دهی فلز - قیمت پوشش فلزات
معایب پوشش دهی فلز

پوشش دهی فلزات بابایی، حس تجربه یک آبکاری موفق

مرکز آبکاری فلزات بابایی یکی از بزرگ ترین مراکز انجام خدمات آبکاری و پوشش فلزات، ضمن برخورداری از کادری حرفه ای و مجرب، استفاده از مواد اولیه با کیفیت و نیز کنترل کیفیت نهایی محصولات، مفتخر است که با دریافت به صرفه ترین هزینه آبکاری فلزات، مرغوب ترین محصول را به شما تحویل دهد!

قیمت آبکاری فلزات و مرغوبیت محصول نهایی در مرکز پوشش دهی فلزات بابایی را با سایر رقبا مقایسه کرده تا یک آبکاری موفق را تجربه کنید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *