آبکاری قطعات در راستای سالم ماندن وسیله و کارکرد صحیح آن انجام می گیرد، در زمینه این آبکاری و رنگ کردن فلزات روش های متفاوتی به عرصه تولید وارد شده است. این روش ها به جهت حفظ عناصر اولیه و ممانعت از زنگ زدگی فلزات مورد توجه قرار می گیرد. پوشش فلز الکتروفورتیک یکی از روش های ابداعی برای پوشش فلزات محسوب می شود.
طبیعتاً در راستای پوشش دهی فلزات به موادی توجه می شود که از هر نظر مقرون به صرفه باشند و بتوانند انرژی را به خوبی ذخیره نمایند.

پوشش فلز الکتروفورتیک
آبکاری الکتروفورتیک-پوشش فلزات بابایی

 

در راستای استفاده از پوشش فلز الکتروفورتیک شیوه نوینی از فناوری نانو به کار گرفته می شود. این فناوری در پلیمرهای غیریونی به شکل اصلاحات و تغییرات شیمیایی دنبال می شود.پوشش فلز به روش الکتروفورتیک از روش های استاندارد صنعتی است که برای روکش کردن فلزات مورد توجه قرار گرفته است. از این پوشش برای موارد مختلف استفاده می شود اما مهم ترین فایده آن منوط به حفظ فلز از زنگ زدگی می باشد.

پوشش فلز الکتروفورتیک نیاز به مراحل پیچیده ای دارد.

کاربردهای پوشش فلز الکتروفورتیک

پوشش فلز الکتروفورتیک برای پوشش دهی بسیاری از قطعات استفاده می شود. این پوشش در تجهیزات سنگین، وسایل فلزی، قطعات مربوط به خودرو، ظروف مخصوص نوشیدن، بدنه خودرو، دنده سوئیچ برقی و … به کار گرفته می شود.

البته دایره مصرفی پوشش فلز الکترولاک بسیار بالاست. از این پوشش برای اجسام مختلف استفاده می شود.

فرآیند الکتروفورتیک به تولید سرامیک هایی در نوع پیچیده و ضخیم اشاره دارد  که این سرامیک ها می توانند در زیر ساخت های مختلف تولیدی مورد توجه قرار بگیرند. این پوشش های سرامیکی لمینت های تولیدی خوبی را به همراه دارند.

ضخامت های ایجاد شده به شکل یکنواخت بر روی قطعات قرار می گیرند. ضمن اینکه بدون تخلخل خواهند بود.

 

پوشش فلزات الکتروفورتیک
آبکاری فلزات

از این پوشش برای ترکیب های سرامیکی پلیمری استفاده می شود.

در واقع از پروسه الکتروفورتیک می توان به عنوان وجه اشتراک بین رنگ آمیزی و آبکاری یاد کرد. محلولی که برای پوشش الکتروفورتیک استفاده می شود، محلولی با پایه آب است. این محلول حاوی ذراتی از رنگ بوده و در طی فرآیندی از ولتاژ الکتریکی برای رنگ آمیزی قطعه استفاده می کند. در واقع ذرات رنگ در این روش در قطعه رسوب خواهند کرد. این قطعه به گونه ای در آب قرار می گیرد که بتوان تمام سطح مربوط به آن را رنگ آمیزی نمود.

با فرآیند ذکر شده می توان به این موضوع نیز اشاره کرد که از این روش برای رنگ آمیزی فلزات گوناگون استفاده می شود اما این فلزات باید رسانایی الکتریکی خوبی داشته باشند.

فواید و امتیازات پوشش فلز الکتروفورتیک

این پوشش می تواند به شکل اتومات شکل بگیرد و از این رو نیروی انسانی چندانی نیاز ندارد. این در حالی است که در دیگر پوشش ها نظیر پوشش نیکل یا کروم به نیروی انسانی نیاز بیشتری وجود دارد. در این پروسه سعی می شود از مواد روکش به خوبی استفاده شود و همین موضوع هزینه کمتری را نسبت به دیگر روکش ها به دنبال دارد.

پروسه آبی به کار رفته در این پوشش نسبت به دیگر پوشش های حل شونده خطر کمتری در زمینه آتش سوزی دارد و مسلماً این موارد امنیتی در انتخاب چنین پوشش هایی از اهمیت خاصی برخوردار است. همان طور که می دانید محصولات نانو در سازگاری بیشتری با طبیعت و محیط زیست قرار دارند. به همین خاطر از پوشش فلز الکتروفورتیک به عنوان یکی از پوشش های سازگار با محیط زیست یاد می شود.

یکی از امتیازهای شاهکار این روکش ها مربوط به یکنواخت عمل کردن آن ها می باشد. این روکش ها در سطح بیرونی و درونی قطعه به خوبی عمل می کنند. تنوع رنگ دارند و به همین علت می توانند در موارد مختلف مورد استفاده باشند. برای روکش های طلا جایگزین بسیار خوبی می باشند. بقا و ماندگاری خوبی در میان سایر پوشش ها دارند.

از هوازدگی و زنگ زدگی فلزات در مجاورت هوای مرطوب جلوگیری به عمل می آورند.

جالب است بدانید تهیه و تولید پوشش فلز الکتروفورتیک آلودگی بسیار کمی به همراه دارد و همین موضوع باعث شده در صنایع گوناگون وارد شود. این پوشش سطح شیشه ای فوق العاده ای را برای فلزات ایجاد می نماید. پس از اینکه پوشش دهی با الکتروفورتیک انجام شد، می توان عملیات رنگ آمیزی را به خوبی اعمال کرد. نسبت به UV نیز مقاومت زیادی از خود نشان می دهد. این پوشش برای شارژ وان نیاز به مصرف انرژی کمی دارد و به علت همین موضوع از اهمیت خاصی برای تولید پوشش برخوردار است.

معایب پوشش فلز الکتروفورتیک

همان طور که می دانید مراحل پوشش فلز الکتروفورتیک سه مرحله ای می باشد و زمان زیادی را برای تولید به خود اختصاص می دهد. ضمن اینکه تهیه و تولید این روکش ها نیاز به صرف هزینه بیشتری نسبت به دیگر روکش ها دارد.

پوشش فلزات با این روش تنها در فلزات و قطعاتی مورد توجه قرار می گیرد که از رسانایی خوبی برخوردار باشند. چون در این صورت می توانند ولتاژ الکتریکی حاوی ذرات رنگ را دریافت نمایند.

آبکاری فلزات
پوشش فلزات الکتروفورتیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *