پوشش فلز نیکل

روکش فلزات و آبکاری قطعات به دلایل مختلفی انجام می گیرد، در واقع این آبکاری ها می توانند فلزات را از هوازدگی و سایش نجات دهند، در مواردی نیز فلز در مجاورت آب و هوا قرار گیرد، به همین خاطر باید از نظر وضعیت و جنس تولیدی مورد توجه باشد، در این شرایط می توان از پوشش فلز نیکل کمک گرفت.احتمالاً شما نیز تا حد زیادی با این فلز آشنا هستید. این فلز بسیار سخت است و به رنگ سفید دیده می شود. مقاومت زیادی در برابر عوامل محیطی نظیر آب و هوا نشان می دهد. این سختی به شکل تقریبی با یک فولاد برابری می کند.نیکل نیز سایش و هوازدگی را تجربه می کند. در نتیجه بعد از مدتی به خوردگی دچار می گردد. البته این موضوع بعد از طی شدن مدت زمان طولانی اتفاق می افتد. این روند کند، به دلیل شکل گیری اکسید نیکل برقرار می شود. این اکسید غیر فعال بوده و همین موضوع روند خوردگی فلز نیکل را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر محلول خورنده فلز نیکل را در بر بگیرد، سطح سفید و صیقلی خود را از دست می دهد و این سطح به یک سطح کدر تبدیل می شود. روکش فلز نیکل علیرغم اینکه در طی این خوردگی رنگ شفاف خود را از دست می دهد اما همچنان می تواند فلز را در برابر عوامل محیطی محافظت نماید.

جالب است بدانید پوشش فلز نیکل مقاومت بسیار مطلوب و فوق العاده ای نیز در برابر اسیدها دارد. گاهی نیز استفاده از پوشش نیکل برای زیبایی و تزیین مورد توجه قرار می گیرد. در چنین شرایطی برای مشخص نشدن تیرگی و کدری فلز نیکل از ترفندهای خاصی بهره مند می شوند. به عنوان مثال روی فلز نیکل با کروم براق پوشش داده می شود.

وضعیت متخلخل کروم می تواند در نواحی حفره ای باعث خوردگی نیکل شود. این خوردگی تنها در قسمت هایی اتفاق خواهد افتاد که پوشش کروم وجود ندارد. در این شرایط، پوشش نیکل برای از بین رفتن کامل به حدود یک ماه و دو هفته زمان نیاز دارد. در واقع نیکل فضاهای متخلل کروم ضخامتی برابر با ۲۵ میکرون دارد. بر روی این سطوح نیکلی جریان آندی با چگالی بالا برقرار است. همین موضوع روند خوردگی را به شدت افزایش می دهد.

آبکاری فلزات
پوشش فلز نیکل-پوشش فلزات بابایی

پوشش فلز نیکل چه مصارفی دارد؟

روکش فلز نیکل مقاومت زیادی از خود نشان داده و همین موضوع باعث شده که در جریان الکتریکی جایگزین مناسبی برای فلز مس باشد.

زمانی که این پوشش فوق العاده با نیکل مورد استفاده قرار می گیرد، وارد صنعت غذایی می شود. نیکل صرف را می توان برای تهیه مواد غذایی مورد توجه قرار داد. در واقع ضخامت این فلز در حد بیست میکرون می باشد و کروم نیز به شکل حداقل مورد استفاده قرار می گیرد.

پوشش فلز نیکل برای تولید قطعات و تجهیزات ماشین آلات مورد توجه قرار می گیرد. نیکل را می توان در قطعاتی که متشکل از دو فلز هستند، مورد استفاده قرار داد.

برای تعمیر قطعات نیز می توان از فلز نیکل کمک گرفت. این روند باعث شکل گیری سطحی نرم خواهد شد.

اگر قصد دارید از این پوشش برای پیشگیری از هوازدگی بهره مند گردید، بهتر است ابتدا نیکل را مورد استفاده قرار دهید و سپس کروم را برای تکمیل پوشش فلزات به کار ببرید. نیکل را می توان به تنهایی در صنعت های شیمیایی و غذایی مورد توجه قرار داد.

پوشش فلز نیکل چه امتیازهایی به همراه دارد؟

پوشش فلز نیکل در موارد گوناگون مورد توجه قرار می گیرد. این فلز امتیاز بالایی در موارد تزیینی دارد، بیش از ۸۰ درصد کاربرد فلز نیکل را به خود اختصاص می دهند. برای اهداف الکتروفورمینگ و مهندسی مورد توجه قرار می گیرد. در فلز نیکل وضعیت اتصال به خوبی انجام می شود. در برابر فرسایش و خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

روکش فلز نیکل هدایت جریان های الکتریکی را  افزایش می دهد. همین موضوع باعث شده در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

آبکاری فلزات
آبکاری فلزات-پوشش فلزات بابایی

معایب پوشش فلز نیکل چیست؟

پوشش فلز نیکل علیرغم انعطاف بالا و درجه سختی مناسب از هزینه بالایی برخوردار است. این فلز می تواند هادی مناسبی برای جریان الکتریسیته باشد اما هزینه بیشتری را بر شما تحمیل خواهد کرد. از نظر وضعیت رسوب سرعت بسیار پایینی را به خود اختصاص می دهد. این در حالی است که در بسیاری از آبکاری ها سرعت رسوب بسیار بالاست.

زمانی که قرار است این فلز با سایر فلزها نظیر قلع، سرب، روی و کادمیوم استفاده شود، آبکاری با خود این فلز یا مس ضروری می گردد. برای اینکه بتوانید از آبکاری نیکل بهره مند شوید، باید  هدف خود را در آبکاری قطعات مورد توجه قرار دهید. به عنوان مثال اگر به دنبال روکش های قابل انعطاف هستید، بهتر است از پوشش فلز نیکل بهره مند شوید.

معایب-پوشش-فلز-نیکل
معایب پوشش فلزات-پوشش فلزات بابای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *