پوشش فلز کروم

پوشش فلز کروم  با مقاومت بالا شناخته می شود. این موضوع باعث می شود از این فلز سخت برای روکش بسیاری از فلزات و قطعات استفاده شود. آبکاری کروم قدمت قابل توجهی در میان سایر روش های ابداعی برای پوشش فلزات دارد. جالب است بدانید به طور کلی آبکاری در ایران ریشه ای بسیار قوی دارد. این ریشه به دوران اشکانیان مربوط می شود.

همان طور که می دانید این فلز ضمن اینکه در برابر هوازدگی و خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد، در برابر اصطکاک نیز گزینه مقاومتی بسیار خوبی می باشد. عمر این قطعات با پوشش کروم در برابر اصطکاک های به وجود آمده بالاتر می رود. این موضوع در کارکرد قطعاتی که مدام در مجاورت یکدیگر قرار می گیرند و دچار خوردگی می شوند، حائز اهمیت است.

انواع پوشش فلز کروم

به طور کلی پوشش فلز کروم در ۲ نوع مختلف دنبال می شود. اینکه شما از کدام یک از این روش ها بهره مند شوید، بستگی به هدف تان دارد.
کروم سخت
از این پوشش با نام پوشش کروماته یا سخت یاد می شود. مقاومت قابل توجهی در برابر خوردگی، فرسایش، زنگ زدگی و … دارد. ضمن اینکه به راحتی قابل شکستن نیست. این پوشش می تواند مقاومت بالایی را نیز در برابر اصطکاک تضمین نماید. با استفاده از این پوشش سنگین روانکاری نیز به شکل قابل توجهی افزایش می یابد.
از پوشش کروم سخت در چه مواردی استفاده می شود؟
• تهیه و تولید حلقه های پیستون
• میله های سیلندر هیدرولیک
• ایجاد کردن سطوح سخت در فلزات

کروم تزیینی و کاربرد آن

از این پوشش فلز کروم تنها در جهت تزیین و زیبایی استفاده می شود. این پوشش های جذاب رنگ سفید متمایل به آبی دارند و تداعی کننده رنگ نقره ای می باشند. به همین خاطر در صنایع گوناگون از پوشش فلزات با کروم استفاده می شود.
با این پوشش امتیازهایی همچون سطح آینه ای و صاف، بازتاب بالا، مقاومت در برابر هوازدگی و تغییرات دمایی، رنگ جذاب و … نصیب قطعه یا فلز خواهد شد.

 

کروم تزیینی
کروم تزیینی و کاربرد آن-پوشش فلزات بابایی

 

 

این پوشش ها بیشتر بر روی فلز نیکل مورد استفاده قرار می گیرند. در آبکاری بدلیجات نقش مهمی دارند. کروم از نظر وضعیت انعکاسی و بازتابی بین نقره و نیکل قرار دارد. به گونه ای که بازتابی برابر با ۶۵ درصد را دارا می باشد. این در حالی است که این بازتاب برای نیکل حدود ۵۵ درصد و برای فلز نقره حدود ۸۸ درصد می باشد. جالب است بدانید میزان بازتاب در فلز نقره و نیکل پس از مدتی کاهش می یابد. زیرا این فلزات رنگ اولیه خود را از دست می دهند و کدر می شوند. این در حالی است که فلز کروم همچنان شفاف و صیقلی باقی خواهد ماند.

نوع دیگری از پوشش فلز کروم وجود دارد که در آن قطعه با رنگی از خاکستری دودی تولید می شود. این رنگ کاملاً سیاه نیز بیشتر جنبه زیبایی دارد. در پوشش های تزیینی از به کار بردن لایه ضخیم کروم خودداری می کنند. در واقع این نوع ضخامت ها چون در حد یک میکرومتر می باشند، نمی توانند فلز را در برابر عوامل بیرونی و محیطی حفظ نمایند.

اگر بخواهید مقاومت فلز را در برابر خوردگی و سایش بالا ببرید، باید از پوشش فلز کروم در نوع سخت استفاده کنید.

 

آبکاری
آبکاری کروم-پوشش فلزات بابایی

 

 

امتیازات و ویژگی مربوط به پوشش فلز کروم

آبکاری قطعات با کروم با استفاده از یون های محلول کروم در آب انجام می گیرند. این یون ها به شکل آند بر روی فلز نمایان می شوند. فلز کروم می تواند مقاومت بالایی در برابر دمای بالا(معادل با ۴۰۰ درجه سانتی گراد)، نمک ها، مواد قلیایی و گازها از خود نشان دهد. فلز کروم در برابر خوردگی و فرسایش نیز مقاومت بالایی ارائه می کند. این فلز شفافیت بالایی دارد و مانند نیکل و نقره کدر نمی شود. این شفافیت بالا آن را به یک فلز تزیینی فوق العاده تبدیل کرده است. در مقایل اسیدها تحت تاثیر قرار می گیرد.

معایب پوشش فلز کروم

پوشش فلز کروم علیرغم سختی بالا نسبت به اسیدهای هالوژن دار نظیر اسید کرمیک، اسید سولفوریک و … بسیار حساس بوده و از آن ها به شدت تاثیر می گیرد. این اسیدها برای تاثیرگذاری بر روی فلز کروم نیاز به دما و غلظت خاصی ندارند.

از معایب دیگر پوشش فلز کروم باید به غیر قابل رنگ آمیزی بودن آن اشاره کنیم. این فلز در عین اینکه بسیار زیبا و صیقل خورده به نظر می آید، قابلیت تغییر رنگ ندارد. به همین خاطر همواره در پوشش نهایی فلز مورد توجه قرار می گیرد.

 

پوشش فلز کروم
پوشش فلز کروم و ویژگی های آن-پوشش فلزات-پوشش فلزات بابایی

 

 

جالب است بدانید که فلز کروم قابلیت جوشکاری نیز ندارد.

فلز کروم یکی از فلزات نسبتاً سنگین است که اگر بخواهید از روکش آن برای ایجاد سطح مقاومت استفاده کنید، باید ضخامت قابل توجهی را برای آن در نظر بگیرید. در چنین شرایطی پوشش فلز کروم بسیار ضخیم می شود و این موضوع وزن قطعه را سنگین خواهد کرد. ممکن است این رنگ آمیزی در بسیاری از صنایع در نوع بافت سبک دنبال شود.

البته این نوع پوشش ها می توانند در نمونه های سبک نیز رواج داشته باشند که این موضوع جنبه زینتی کروم را نشان می دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *