ترکیب ساختاری پوشش فلز گالوانیزه چیست؟

همان طور که می دانید فلزات به روش های مختلفی پوشش دهی می شوند. این پوشش دهی به دلایل گوناگون انجام می شود. پوشش فلز گالوانیزه یکی از این آبکاری هایی است که در صنایع مورد توجه قرار می گیرد.

 

در واقع برای آبکاری قطعات از روش های متفاوتی بر حسب کاربرد کمک گرفته می شود. مهم این است که شما در این پروسه کاری چه چیزی را در پوشش فلزات مورد توجه قرار می دهید. بیشتر صنایع هدف خود را از آبکاری قطعات جلوگیری از زنگ زدگی عنوان می کنند. روکش فلز گالوانیزه نیز در راستای تحقق اهداف مورد توجه قرار می گیرد.

نمونه قطعات آبکاری گالوانیزه

 

پوشش فلز گالوانیزه چیست؟

                    

روکش فلز گالوانیزه روشی است خاص که برای روکش کردن فلزات مختلف مورد توجه قرار می گیرد. در واقع این فلز از جنس آهن بوده اما پوششی از روی به همراه دارد. یکی از نکات مهم در پوشش فلز گالوانیزه این است که این پوشش قادر به حفظ قطعه از زنگ زدگی می باشد هر چند این پوشش دچار شکستگی هایی در ظاهر خود شده باشد.

البته از مواد دیگری نیز بین دو فلز روی و آهن استفاده می شود. پیلی الکتروشیمیایی بین آهن و روی وجود دارد. در این ماده میانی روی به منزله آند و آهن نیز در حکم کاتد مورد توجه قرار می گیرد. در پوشش فلزات , اکسید شدن روی در آند به وقوع می پیوندد. دلیل این موضوع کاملاً مشخص است. چون به طور کلی روی فلزی فعال تر از فلزی مثل آهن می باشد. در ادامه باید به این موضوع اشاره کرد که روی توانایی بالایی در زمینه اکسیداسیون دارد اما در عوض توانایی کمتری را در احیاء  شدن نسبت به آهن  دارا می باشد.

در حلبی نیز از پوشش قلع بر روی آهن استفاده می شود. این پوشش برای انجام عملیات معکوس آهن گالوانیزه مد نظر قرار می گیرد. این موضوع به این علت است که به طور کلی آهن از فلزی همچون قلع فعال تر بوده و توانایی بیشتری در زمینه احیاء شدگی دارد. به همین خاطر در حلبی در حکم کاتد استفاده می شود. البته باید به این موضوع اشاره کرد که اگر پوشش قلع روی فلز به هر علتی از بین برود، خورده شدن فلز پیشروی خواهد کرد.

برای اینکه پوشش فلزی دچار زنگ زدگی شود، باید آب و اکسیژن هر دو دست به کار شوند. ابتدا بر روی فلز آهن عمل اکسایش انجام و این عمل سبب تشکیل شدن آند می شود. در قسمت دیگر فلز نیز که شرایط فعالیت آب و اکسیژن با هم وجود دارد، کاتد به وجود می آید. این موضوع باعث به وجود آمدن یک سلول الکتروشیمیایی یا سلول ولتایی می شود. الکترون هایی که در سمت آند قرار دارند، به سمت کاتد در حال جا به جایی می باشند. این موضوع پوشش فلز گالوانیزه را ضروری خواهد کرد.

 

کاربرد و مصارف پوشش فلز گالوانیزه چیست؟

روکش فلز گالوانیزه برای مصارف مختلف مورد استفاده می باشد. به عنوان مثال این پوشش ها در شیروانی خانه ها، کانال کولر، لوله آب، کابینت آشپزخانه، لوله بخاری و … به کار می روند. در واقع می توان از روکش فلز گالوانیزه برای آلیاژهای آهن که شرایط زنگ زدگی در آن ها حدود یک و نیم درصد است، استفاده کرد.

به طور کلی این پوشش برای پیشگیری از خوردگی فلزات مورد توجه قرار می گیرد. آبکاری قطعات در این هدف برای کارکرد صحیح و طولانی مدت مورد اهمیت است. به همین خاطر از این پوشش کارآمد برای پوشش فلزات استفاده می شود.

درجه و میزان تاثیر این فولاد به پارامترهایی نظیر فلزهای آلیاژی موجود در آن، فرآیندهای حرارتی و گرمایی پشت سر گذاشته و میزان کربن موجود در آن مربوط می گردد. روکش فلز گالوانیزه به دو صورت رول فابریک و فرم تهیه می شود.

پوشش فلز گالوانیزه چه امتیازی دارد؟

برای استفاده از روکش فلز گالوانیزه نیاز به صرف هزینه کمتری نسبت به دیگر پوشش فلزات دارید. مسلماً آبکاری قطعات بعد از مدتی نیاز به تعمیر و مراقبت دارد. در واقع پوشش فلز گالوانیزه شما را مستلزم پرداخت هزینه کمتری می نماید. به طور کلی این پوشش ها در شرایط زنگ زدگی و هوازدگی نیز می توانند بیست تا سی سال دوام بیاورند.

مقاومت در پوشش فلز گالوانیزه تنها مختص خوردگی نیست. این پوشش فلز رااز صدمات مختلف مکانیکی، اکسایش و سایش حفظ خواهد کرد. کیفیت روکش فلز گالوانیزه را می توان در زمان کوتاه و تنها به شکل بصری مورد توجه قرار داد.

معایب پوشش فلز گالوانیزه

پوشش فلز گالوانیزه نیز برای استفاده نیاز به طی کردن مراحل خاصی نظیر جوشکاری دارد. جوشکاری در این قطعات با سختی و دشواری زیادی نسبت به ورقه های آهنی همراه است. در حین جوشکاری از ورق گالوانیزه  مواد سمی منتشر می گردد. این مواد در دراز مدت سبب بیماری های ریوی می شوند. به همین خاطر باید در حین کار با این مواد از ماسک های استاندارد بهره مند شد. ضمن اینکه هر فرد باید چهار ساعت در طی روز اقدام به جوشکاری پوشش فلز گالوانیزه نماید. این جوشکاری باید به شکل استاندارد و در نوع مجهز شده انجام گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *