گالوانیزه گرم و سرد

آبکاری گالوانیزه گرم و سرد یا گالوانیزاسیون به عملیاتی گفته می شود که طی آن فلز روی به عنوان پوششی محافظ، بر روی فلز زیرین که عمدتا آهن و فولاد است، قرار می گیرد.

گالوانیزه گرم و سرد

  • قطعاتی که به روش گالوانیزه گرم ، پوشش داده می شوند، بیشتر برای استفاده در محیط باز و فضای خارجی مناسب هستند.
    در گالوانیزه کردن به روش گرم، فلز روی یا زینک تا حدودی به درون آهن نفوذ می کند؛ بنابراین مقاومت فلزاتی که با روش گرم گالوانیزه شده اند، بسیار بیشتر از فلزاتی با روکش گالوانیزه به روش سرد است.
  • ضخامت لایه روی در روش گالوانیزه گرم بیشتر و حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ میکرون است.
    در حالی که در روش گالوانیزه سرد ضخامت لایه روی کمتر از ۲۵ میکرون است.
  • گالوانیزه گرم برای محافظت از فلز در برابر خوردگی و زنگ زدگی به کار گرفته می شود و قدرت محافظت بسیار بیشتری دارد.
    اما گالوانیزه سرد با توجه به ضخامت کمتر لایه روی ، تنها برای حفاظت از فلز در برابر زنگ زدگی استفاده می شود.
  • پوشش روی در فلزات دارای لایه گالوانیزه گرم ظاهری مات و کدر و در فلزات دارای پوشش گالوانیزه سرد ظاهری براق و درخشان دارند.
  • فلزاتی که پوشش گالوانیزه سرد دارند، در صورت ایجاد خراش عمیق روس سطح آنها، دچار زنگ زدگی در لایه های زیرین شده و پس از مدتی اکسید می شوند.

کاربرد گالوانیزه سرد

روش گالوانیزه سرد بیشتر برای پوشش دهی فلزاتی که مصارف بهداشتی دارند یا ورق و لوله هایی با ضخامت کم و قطعات فلزی ریز استفاده می شود. همچنین در صنایع ساخت خودرو ،پیچ و مهره و قطعه سازی نیز کاربرد دارد.

کاربرد گالوانیزه گرم

از روش گالوانیزه گرم بیشتر برای پوشش دهی قطعات مورد استفاده در فضای باز به کار می رود. مثلا دکل های مخابراتی، گارد ریل جاده ها، دکل های فشار قوی برق، لوله های آب با ضخامت بالا و تیر های برق با این روش پوشش دهی می شوند تا در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاوم باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *